albumreview: Cari Cari - Ananaa

Het liefdeskindje van The Kills en The xx, met daarbij de rauwere kant van Cat Power. Het zal je maar gezegd worden voor je je debuutalbum nog moet afleveren. Nou heeft Cari Cari ruim de tijd genomen om de wereld middels een aantal tracks een beeld te laten vormen, dus tijd zat om een beeld te vormen. Nu is er debuutalbum 'Ananaa'.

In 2014 liet Cari Cari van zich horen middels de 'Amerippindunkler' EP en trokken ze de aandacht met singles "White Line Fever" en "No War". Vervolgens duurt het vier jaar voor er een album is. Maar zat de band stil? Nee, de afgelopen jaren stonden waarschijnlijk vooral in het teken van diverse verhuizingen, verspreid over meerdere landen en steden. Momenteel is Wenen de thuisbasis van het duo Stephanie en Alexander.

Hoor je invloeden uit de diverse woonplaatsen terug op 'Anaana'? Misschien wel, maar meer nog is het gevoel aanwezig dat je bij bijna elk nummer iets van herkenning denkt te hebben. Zo klinkt de zanglijn in opener en prijsnummer "Summer Sun" alsof je Nancy Sinatra in "Some Velvet Morning" hoort en kan "Dark Was The Night Cold Was The Ground" zo op een willekeurige Ennio Morricone soundtrack bij een Sergio Leone film.

Naast de huidige single zijn "Mapache" en "Nothing Older Than Yesterday" meer dan de moeite waard. Dat laatste nummer werd een jaar geleden al uitgebracht en is volgens de band een mix van hun ervaringen in diverse landen, dus is die vraag meteen beantwoord. Helaas kabbelt 'Anaana' (wat in het Groenlands moeder schijnt te betekenen) in de tweede helft wat teveel door, maar na een goed begin is ze dat vergeven.
'Anaana' is vanaf 2 november te koop en te beluisteren op Spotify.

Beoordeling: 7/ 10

De komende maanden speelt Cari Cari vooral in Oostenrijk en Duitsland; Nederlandse of Belgische data zijn niet bekend. Bekijk hieronder de video voor "Summer Sun".