albumreview: Henry Jamison - 'Gloria Duplex'

Morgen komt 'Gloria Duplex', het tweede album van de Amerikaanse singer- songwriter Henry Jamison uit. Het is de opvolger van 'The Wilds' uit 2017.

Een biecht. Als een introductie van een album in drie regels de zinnen 'oprechte indiefolk met doordachte, geletterde teksten' en 'delicate liedjes met indrukwekkend, poëtisch taalgebruik' bevat schrik ik vaak een beetje.
Gelukkig wordt in die drie regels ook nog gesproken over een lading synths, percussieloops en sterke hooks. Dan zit ik toch wat prettiger te luisteren.

Helaas hoor ik op 'Gloria Duplex' vooral die delicate liedjes met geletterde poëtische teksten en zijn de ladingen synths en sterke hooks wat onderbelicht gebleven na een paar luisterbeurten. Daardoor blijft het voor mij helaas wat een 'onopvallende jeuzelbrij' waarbij ik hier zo geen enkel nummer er uit zou kunnen lichten als aanrader.

Voor de liefhebbers van dit genre (volgens de perstekst moet je denken richting Sufjan Stevens) drie kwartier genieten, voor mij na twee keer luisteren te vergelijken met een zouteloze voetbalwedstrijd waarbij het weer ook even wat tegenzit.

Beoordeling: 4,6/ 10

'Gloria Duplex' komt op 8 februari uit via Akira/ Orchard; Henry Jamison is op 12 maart te zien in Paradiso Amsterdam. Beluister hieronder "Boys", het tweede nummer op het album.

Comments