albumreview: David Gray - Gold In A Brass Age

David Gray vervolgt zijn lange loop baan met een nieuw album. Vier jaar na voorganger 'Mutineers' brengt hij op 8 maart 'Gold In A Brass Age' uit.

Laat ik met een bekentenis beginnen: in zijn lange loopbaan (hij bracht zijn eerste album uit in 1993) heeft Gray vele mensen geraakt met zijn muziek en heeft het hem veel fans opgeleverd, maar mij heeft zijn muziek nooit gegrepen. Laat ik het zo zeggen: mijn persoonlijke hitlijst startte ongeveer tegelijk met zijn loopbaan, maar de voorgaande 10 albums hebben hem geen vermeldingen in die lijst bezorgd.

Wat dan te denken van album nummer 11? Zoals het hoort: tegemoet treden met een open blik. En constateren dat het best leuk begint met "The Sapling" en de titeltrack. Maar waarom die autotune- rommel in "Furthering"? Niet nodig voor een zanger met goede stem toch? Gelukkig blijkt het een éénmalige uitglijder en compenseert een prettig popnummer als "A Tight Ship" dit minpunt weer.

Uiteindelijk past 'Gold In A Brass Age' wat mij betreft prima in een rijtje met zijn andere albums; het is er maar het springt er niet uit. Prima voor de fans, maar die eerste notering in mijn lijst zal het hem nog niet opleveren.

Beoordeling: 5,9/ 10

Op 30 april staat Gray in Tivoli/ Vredenburg te Utrecht en op 2 mei in De Roma, Antwerpen.
Bekijk hier de video voor "A Tight Ship".

Comments