albumreview: Beabadobee - Fake It Flowers

Beabadobee is een naam die de afgelopen maanden flink rondzoemde in muziekkringen. Het wachten was op een album van de 20- jarige Filipijns/ Britse zangeres. Nu is er debuutalbum 'Fake It Flowers', dat op 16 oktober uitkomt.

Sinds 2017 is Beabadobee (afgeleid van haar echte naam Bea) muzikaal actief. Eerst vooral voor zichzelf met haar gitaar op haar slaapkamer, daarna voor iedereen te horen op Soundcloud en al gauw volgde een contract bij het Dirty Hit label. Na een aantal singles en EP's kwam haar doorbraak naar het grote publiek echter langs een andere route. De Canadees Powfu samplede het refrein uit haar eerste nummer "Coffee" in het nummer "Death Bed", wat een internationale hit werd.

Een vrouwelijk album noemt ze 'Fake It Flowers' zelf, gemaakt voor vrouwen (en vooral tienermeisjes zoals ze zelf recent nog was) om zich te uiten. Alle nummers gaan over eigen, soms traumatische, ervaringen. Ze opent met de hit "Care", die onderliggend handelt over een eigen trauma, zoals ook in "Charlie Brown"en "Worth It" pijnlijke zaken uit haar leven de aanleiding voor een nummer vormden.

Is het dan een depri album over ellende? Nee, valt best mee, omdat Beabadobee de zware thema's in een mix van jaren '90 grunge/ rock en (slaapkamer)pop giet. Meisje met gitaar dat haar problemen met de wereld op een niet onprettige wijze deelt met de wereld.

Een album voor vrouwen, dat ook voor mannen prima te pruimen is, met "Care" "Worth It" en "Sorry" als beste nummers.

Beoordeling: 7,9/10

Optreden is lastig natuurlijk, daarom hier de video voor "Sorry" en of luister het hele album via Spotify wanneer dit uit is.