albumreview: Oscar Lang - Chew The Scenery

Als zoon van de eerste drummer van The Housemartins als vader en een moeder die zingt was het weinig verrassend dat Oscar Lang in de muziek belandde. Deze week bracht hij zijn debuutalbum 'Chew The Scenery' uit.

Vanaf zijn 16e houdt de jonge twintiger zich serieus met muziek bezig, maar daarvoor had het al zijn interesse. De afgelopen jaren bracht hij al diverse singles en EP's uit in eigen beheer en werkte hij met generatiegenoot Beabedobee, die net als hij onder het kopje 'bedroompop' wordt weggezet. Nu is er met 'Chew The Scenery' een officieel debuutalbum.

Een echte muzikale richting valt er niet als label op het album te plakken, het varieert van jaren '90 indiepop ("I Could Swear") via een wat saaie ballad ("Write Me A Letter") en hedendaagse pop ("21st Century Hobby", huidige single "Yeah") tot enigszins overstuurd gitaargeweld in "Stuck".

De eerste helft van het album valt behalve een saaie ballad weinig verkeerds over te zeggen. Na "Write Me A Letter" en een overbodig "Intermission" pakt Lang de draad weer op met "Are You Happy?" en "Quarter Past Nine". Daarna lijkt de koek wat op, waardoor de laatste drie nummers toch wat afbreuk doen aan het album. Met een overbodig intro en genoemd "Intermussion" geeft het dan toch een beetje het idee dat het EP formaat Lang beter past dan een heel album.

Beoordeling: 7,2/ 10

'Chew The Scenery' is sinds 13 augustus verkrijgbaar via Dirty Hit en te streamen op de bekende platforms. Voorlopig staan er alleen Britse concertdata gepland. Bekijk hieronder de video voor "Yeah" of beluister het hele album.