albumreview: Larkin Poe - Blood Harmony

Larkin Poe is de band van de Amerikaanse zussen Megan en Rebecca Lovell, die een voorliefde hebben voor roots, (Southern) bluesrock en soul. Met eerdere albums werden ze onder meer genomineerd voor een Grammy. Nu is er het nieuwe album ‘Blood Harmony’.

Larkin Poe staat bekend om hun sterke zuidelijke harmonieën, zware elektrisch gitaarriffs en slidegitaar. Vaak worden ze aangeprezen als ‘the little sisters of the Allman Brothers’. Eerder hebben ze als backing-muzikanten getourd met o.a. Elvis Costello en Conor Oberst.

Na bij eerdere albums alles zoveel mogelijk zelf in de hand te hebben gehouden en zo hun eigen gevoel aan de platen mee te geven, keken ze voor ‘Blood Harmony’ buiten de vertrouwde ‘southern comfort’. Alhoewel, ze trokken een producer aan dei opgroeide in Texas, maar is wel de echtgenoot van Rebecca, dus niet helemaal van buiten.

Oorspronkelijk komt Larkin Poe uit Georgia, maar tegenwoordig zijn ze in Nashville, Tennessee gevestigd. Zie hier het thema van single “Georgia Off My Mind”, over het verbinden van hun oude en nieuwe thuis. Opener “Deep Stays Down” trekt je zo de zuidelijke katoenvelden in en het rauwe “Bad Spell” is Rebecca’s vrouwelijke reactie op de klassieker “I Put A Spell On You”. Ook “Bolt Cutters & The Family Name” is lekker stevig, terwijl nummers als “Strike Gold” en “Kick The Blues” best dansbaar zijn. Enige misser op het album is het langste nummer, het wat saaie “Might As Well Be Me”. ‘Blood Harmony’ is een heerlijk album voor de rootsrockfans.

Beoordeling: 8,2/ 10

‘Blood Harmony’ is sinds 11 november verkrijgbaar via Tricki-Woo Records en te streamen op de bekende platforms. Afgelopen zomer speelden ze in Paradiso Amsterdam hun sinds 2020 uitgestelde show. Mocht je die gemist hebben kun je in oktober 2023 naar Utrecht gaan waar ze in Tivoli Vredenburg zullen spelen. Bekijk hieronder de video voor “Georgia Off My Mind” of stream het hele album via Spotify.