albumreview: Amber Run - How To Be Human

Het drietal Amber Run uit Nottingham brak in eigen land door in 2015. Inmiddels kunnen ze putten uit een internationale fanbase, verzamelden ze al zo'n 700 miljoen streams bij elkaar, kunnen ze terugkijken op een aantal uitverkochte wereldtournees door hun indiepop/rock die zowel subtiel als ook opzwepend kan klinken. Na 3 albums en vorig jaar nog een reeks EP's verscheen op 24 februari hun nieuwe langspeler 'How To Be Human'.

Hiermee is er een opvolger voor 'Philophobia' uit 2019, dat goed begon maar daarna helaas wegzakte. In die zin heeft de band deels een andere aanpak gekozen. De mix tussen vlotter ("Hurt", de titeltrack, "I Miss You" met stevige rol voor de bas en "The Beautiful Victorious") en rustig ("Always Blue", "The Last Dance") is gebleven. ook de vergelijking met Radiohead dringt zich weer op wanneer de titeltrack erg doet denken aan "High and Dry" van Thom Yorke en consorten.

Wat is er dan anders? Nou, de zwakkere momenten zijn wat meer verdeeld over het album. Hoewel de laatste drie nummers (na beste nummer "The Beautiful Victorious") wederom niet de sterkste zijn, heeft de band er voor gekozen middels twee interludes die weinig toevoegen ook elders op het album het gemiddelde wat omlaag te brengen. Gelukkig is de rest van het album sterk genoeg om een hogere waardering te scoren dan de voorganger. Dat belooft voor het vijfde album, de potentie is er.

Beoordeling: 7,3/ 10

'How To Be Human' is sinds 24 februari verkrijgbaar via Tripel en te streamen op de bekende platforms. Bekijk hieronder de audiovideo voor het titelnummer of beluister het hele album via Spotify. In mei doet de band de lage landen aan met optredens in Nijmegen (Doornroosje, 16 mei), Utrecht (TivoliVredenburg 18 mei) en Het Depot te Leuven op 28 mei.