albumreview: Metric - Formentera II

De Canadese indie synthpop-band Metric bracht op 13 oktober hun nieuwe album 'Formentera II' uit. Net als de voorganger, 'Formentera' uit 2022, is deze plaat een ode aan het Spaanse eiland waar o.a. Joni Mitchell en Bob Dylan tijdelijk hebben gewoond. Metric werd in 1998 opgericht in Toronto en bestaat uit zangeres en toetsenist Emily Haines, gitarist James Shaw, bassist Josh Winstead en drummer Joules Scott-Key.

Met de voorganger vormt dit album een soort tweeluik, de meeste nummers zijn in dezelfde periode in 2020 geschreven. Zo is "Days Of Oblivion" het nummer dat eigenlijk de aanzet gaf tot het hele project. Vanwege een obsessie van Shaw met Franse (dance)muziek als Air en Daft Punk trokken ze voor de opnames naar de Parijse studios waar deze bands ook hun albums opnamen. Het leverde naar verluidt een meer elektronica georienteerd album op dan de voorganger.

Als album is het een verzameling van veel geworden, zonder echte lijn. Dromerig, dansbaar, elektronisch, pop. In het bijna zes minuten durende "Descendants" (met "Detour Up" en "Just The Once" de leukste nummers) komt dat in één nummer naar voren. Het maakt dat de nummers voorbijglijden zonder je echt in een bepaalde stemming of flow te brengen.

Beoordeling: 6,7/ 10

'Formentera II' is sinds 13 oktober verkrijgbaar via Metric Music International/ Thirty Tigers en te streamen op de bekende platforms. Bekijk hieronder de video voor "Just The Once" of beluister het hele album via Spotify. De band doet voorlopig slechts twee Europese shows, vandaag in Parijs en zaterdag in Berlijn.