albumreview: POM - We Were Girls Together

De Amsterdamse indierock band POM debuteerde in 2019 met single "Down The Rabbit Hole", die intussen al ruim 2 miljoen keer is gestreamed. Na een aantal singles en een EP, verscheen op 10 november hun debuutalbum 'We Were Girls Together'.

POM brengt rauwe gitaarrock enerzijds en gevoel voor aanstekelijke melodieën anderzijds. Een combinatie van britpop, punk en garagerock, kan hun geluid het beste worden omschreven als fuzzpop. Vergelijkbaar met stadsgenoten Pip Blom. Over 'We Were Girls Together' zegt frontvrouw Liza van As: 'Dit album vangt de essentie van het volwassen worden en de zoektocht naar een eigen identiteit op een speelse en levendige manier. De nummers vertellen mijn verhaal van die reis, waarbij de complexiteit van verandering en groei wordt verkend'.

Middels fijne singles als "Exoskeleton", "Together We Go" en huidige single "Bittersweet" werden we al voorbereid op het album. Met "Run" en "Deadly Sins", een tweeluik dat aan Paramore doet denken, heb je dan al vijf van de elf nummers die ruim voldoende scoren. Eigenlijk is de wat zeurderige afsluiter "Enjoy" dat zijn naam geen eer aandoet de enige echte dissonant. Jammer dat dit nummer dan bijna zeven minuten duurt.

Maar het mag de pret niet drukken, zo erg is het ook weer niet. Het overige half uur 'We Were Girls Together' is een prettige weergave van de zoektocht die Van As en de rest van de band ondernamen.

Beoordeling: 7,7/ 10

'We Were Girls Together' is sinds 10 november verkrijgbaar via Mattan Recotrds en te streamen op de bekende platforms. Bekijk hieronder de audio video voor "Bittersweet" of beluister het hele album via Spotify. Live kun je de band zien:

16/11 – Tilburg, Hall of Fame (013)
17/11 – Groningen, Simplon
30/11 – Nijmegen, Merleyn