albumreview: The Vaccines - Pick-Up Full Of Pink Carnations

Afgelopen vrijdag brachten The Vaccines hun zesde album 'Pick-Up Full of Pink Carnations'. Het is de opvolger van 'Back In Love City' uit 2021.

Het Britse viertal is sinds hun formatie in 2010 vaste klanten in de album top 10 van hun thuisland, maar single succes blijft al sinds 2012 ook daar uit. En dat is toch apart. Want ook het nieuwe album staat weer vol pakkende liedjes, hooks, riffs en refreintjes. Zeer geschikt voor de radio en als toekomstig oorwurm.

Het centrale thema van 'Pick-Up Full of Pink Carnations' is verlies in verschillende gedaanten en hoe er mee om te gaan. Je niet op je plek voelen, maar ook het letterlijke verlies van de gitarist die de band verliet. Verpakt in tien nummers, die volgens band traditie bijna allemaal klinken alsof het als single uitgebracht kan worden. Het schrijven was al voorjaar 2022 klaar, na het opnemen deed de band stemrondes welk materiaal op het album zou komen en zo kwamen de meest pakkende nummers bovendrijven.

En toch zegt het misschien iets dat de band in het begin van hun loopbaan wel hitjes scoorde en nu niet meer. Nummers als "Sometimes, I Swear", "Heartbreak Kid" en "Lunar Eclipse" zijn helemaal prima nummers, maar geen festivalhits als "Wreckin' Bar (Ra Ra Ra)" of "Post Break-Up Sex". Maar misschien bewijst het komend festivalseizoen het tegendeel; tot die tijd is 'Pick-Up Full Of Pink Carnations' gewoon een prima album.

Beoordeling: 8/10

'Pick-Up Full Of Pink Carnations' is sinds 12 januari verkrijgbaar Super Easy/ Thirty Tigers en te streamen op de bekende platforms. Vanavond brengen ze het album live naar Paradiso Amsterdam om dit morgen over te doen in Ancienne Belgique te Brussel. Bekijk hieronder de video voor "Discount De Kooning (Last One Standing)".