albumreview: Big Special - Post Industrial Hometown Blues

De naam Big Special gonst al enige tijd in het (internationale) alternatieve circuit. In de UK beschouwt men het post-punk duo als het antwoord op Slaves, een scherpere variant op IDLES en een meer funky alternatief voor Fontains DC genoemd. Na een aantal singles te hebben uitgebracht, verscheen op 10 mei debuutalbum 'Post Industrial Hometown Blues'.

Het duo schrijft over wanhoop en strijd, over een Groot-BrittanniĆ« in verval, over het vinden van trots in je donkerste momenten, en over hoe de echte klassenoorlog in Groot-BrittanniĆ« eruitziet. Ondanks dit toch wat donkere thema begint het album met een lekker stuwend "Black Country Gothic", wat je gezien de titel toch als redelijk doem zou verwachten.

Zo zit er in titels als "Desperate Breakfast", "Shithouse" en "My Shape (Blocking The Light)" wel meer donker dan je in het uiteindelijke nummer terughoort. Toch is het geen onverwachte vrolijkheid, meer donkere thema's verpakt in prettig klinkende muziek. In de tweede helft van het album klinkt de band als Sleaford Mods zoals in het blokje met monoloog "Mongrel", "Butcher's Bin" en "Dust Off/ Start Again".

Het geheel maakt van 'Post Industrial Hometown Blues' een debuut dat de lat hoog legt voor een opvolger.

Beoordeling: 7,7/10

'Post Industrial Hometown Blues'is sinds 10 mei verkrijgbaar via SO REcordings/ Silver Screen Records Limited en te streamen op de diverse platforms. Bekijk hieronder de video voor "Black Dog/ White Horse"; of beluister het heel album via Spotify. Live was het duo afgelopen maand op diverse plekken in het land te zien. Komende maanden gaan ze diverse (grote) festivals door heel Europa af om op 9 september in Den haag in het Paard neer te strijken.