albumreview: Wunderhorse - Midas

Wunderhorse is de Britse band rondom frontman Jacob Slater, die het begon als solo project. Inmiddels een viertal en vorige week verscheen het tweede album 'Midas'.

'Midas' is een mix tussen grunge en psychedelische indie, opgenomen in de studio waar Nirvana hun 'In Utero' album opnam. Dan is, zeker in een nummer als "July" of "Cathedrals", een vergelijking gauw te maken qua geluid. Niet dat Wunderhorse een Nirvana- kloon is hoor. De stevigere en meer uptempo nummers ontbreken ook teveel om die vergelijking 1-op-1 te laten opgaan. Maar qua sfeer en geluid  komt de band uit Seattle regelmatig in gedachten voorbij, net als tijdgenoten als Silverchair.

Nadat debuut 'Cubs' de band een paar jaar geleden onder de aandacht bracht was er toch sprake van kleine hype richting de release van 'Midas'. Mede hierdoor mag de band op toernee met Fontaines D.C. en werd er een behoorlijke reclamecampagne rond de albumrelease op poten gezet. Met als resultaat een top 10 notering in de albumlijst van hun thuisland.

Nederland is één van de landen waar de band het ook goed doet (op bescheidener niveau), gezien ook hun passage op het recentste Lowlandsfestival. En met 'Midas' konden ze daar ook een prima album onder aandacht brengen met naast de titeltrack prima nummers als "Rain", "Sliver", "July" en "Cathedral". Enig minpuntje dat je zou kunnen meegeven is dat de nummers die zowel de eerste- als tweede helft afsluiten wat onnodig lang zijn.

Beoordeling: 8/10

'Midas' is sinds 30 augustus verkrijgbaar via Communion Group Ltd. en te streamen op de bekende platforms. Bekijk hieronder de video voor "Arizona" of luister het hele album via Spotify. Zoals hierboven genoemd gaat de band op toernee met Fontaines D.C. Op 15 november zijn ze in Vorst Nationaal, Brussel en twee dagen later in AFAS Live, Amsterdam