Een collectie van 2,5 jaar aan gedachten samengebracht tot één geheel, dat een aanklacht vormt tegen de huidige Westerse maatschappij, met een verwijzing naar het Oude Testament, met Kaïn (van Abel) deels als de ik- persoon van waaruit de nummers geschreven zijn. Dat is 'West Of Eden', het debuutalbum van HMLTD volgens de band zelf.
Hoe kun je in een review nog iets zeggen dat zoiets gaat overtreffen. Weinig, dus ook maar niet proberen.
Zoeken naar moraal, omgaan met liefde en eenzaamheid, (huiselijk) geweld en vrouwenonderdrukking, verpakt in 14 nummers. In opener "The West Is Dead" wordt de eigen profetie bevestigd: 'Three years ago I said, The West is dying right underneath my nose (...) Hate to say I told you so- The West is dead'. Ook "Loaded" druipt van de vrolijkheid met zinnen als 'Kill the thing you love the most' en 'Sold my soul to the devil'.
In "Why" lijkt er Japans gezongen te worden, wat volgens de band ook zo is, in het begin althans. Gaandeweg verandert de tekst in betekenisloze klanken, wat de vervreemding van de wereld, uitmondend in eenzaamheid moet symboliseren. Dit thema voert ook enigszins door in het dubbelnummer "Joanna"/"Where's Joanna", een lugubere vertelling over vrouwenonderdrukking waarbij Joanna de vrouwelijke inner-ik van de verteller is, die door de maatschappij uitgebannen wordt.
Volgens de band is het nummer opgebouwd rond een aantal zogenaamde 'mondegreen's', in het Nederlands makkelijkst te benoemen als Mamma Appelsapjes, andere dingen in een tekst horen dan gezongen wordt.
En over teksten gesproken: op een album met zo'n verhaal is het instrumentale "The Ballad Of Calamity James" een opvallend intermezzo.
Een prima album, met een heel verhaal, veelal verteld over synthpop klanken, soms klinkend als Depeche Mode van rond 1990 en vaak als '80's new wave.
Beoordeling: 7/ 10
Op 27 februari presenteert de band het nieuwe album aan de de Nederlandse liefhebbers in Paradiso, Amsterdam. "Blank Slate" is de nieuwe single, of beluister het hele album hieronder.
Hoe kun je in een review nog iets zeggen dat zoiets gaat overtreffen. Weinig, dus ook maar niet proberen.
Zoeken naar moraal, omgaan met liefde en eenzaamheid, (huiselijk) geweld en vrouwenonderdrukking, verpakt in 14 nummers. In opener "The West Is Dead" wordt de eigen profetie bevestigd: 'Three years ago I said, The West is dying right underneath my nose (...) Hate to say I told you so- The West is dead'. Ook "Loaded" druipt van de vrolijkheid met zinnen als 'Kill the thing you love the most' en 'Sold my soul to the devil'.
In "Why" lijkt er Japans gezongen te worden, wat volgens de band ook zo is, in het begin althans. Gaandeweg verandert de tekst in betekenisloze klanken, wat de vervreemding van de wereld, uitmondend in eenzaamheid moet symboliseren. Dit thema voert ook enigszins door in het dubbelnummer "Joanna"/"Where's Joanna", een lugubere vertelling over vrouwenonderdrukking waarbij Joanna de vrouwelijke inner-ik van de verteller is, die door de maatschappij uitgebannen wordt.
Volgens de band is het nummer opgebouwd rond een aantal zogenaamde 'mondegreen's', in het Nederlands makkelijkst te benoemen als Mamma Appelsapjes, andere dingen in een tekst horen dan gezongen wordt.
En over teksten gesproken: op een album met zo'n verhaal is het instrumentale "The Ballad Of Calamity James" een opvallend intermezzo.
Een prima album, met een heel verhaal, veelal verteld over synthpop klanken, soms klinkend als Depeche Mode van rond 1990 en vaak als '80's new wave.
Beoordeling: 7/ 10
Op 27 februari presenteert de band het nieuwe album aan de de Nederlandse liefhebbers in Paradiso, Amsterdam. "Blank Slate" is de nieuwe single, of beluister het hele album hieronder.
Comments
Post a Comment