albumreview: Beabadoobee - Beatopia

De Britse singer-songwriter Beabadoobee is het veelgeprezen bekroonde Gen Z-icoon die met haar internationaal lovend ontvangen debuutalbum ‘Fake It Flowers’ uit 2020 meteen hoge ogen gooide en veel succes oogstte. Op 15 juli kwam haar tweede full length ‘Beatopia’ uit, waarop ze teruggrijpt naar haar heel persoonlijke belevingswereld als 7-jarige.

Beatopia was de naam van de fantasiewereld die ze als 7 jarige voor zichzelf samenstelde. Toen men haar er op school de gek mee aanstak begon zoals ze de zegt ‘de ellende’(en de inspiratie voor de trauma’s waarover ze op haar debuut verhaalt?) en ging Beatopia voor veertien jaar de kast in.

Na de intro- achtige opener “Beatopia Cultsong” is het album net als de voorganger een mix van rustige ballad- achtige nummers en gitaarpop. Waar op haar debuut de boosheid de overhand leek te hebben (lees: meer gitaarpop) lijkt ze nu in rustiger vaarwater gekomen te zijn, waardoor het album als geheel wat trager aandoet. Topnummer is “Talk”. Daarnaast zijn halverwege het bossanova achtige “Perfect Pair” en aan het einde “You’re Here That’s The Thing” met jazz brushes gebruikt voor drums opvallende nummers.

Uiteindelijk is Beabadoobee op ‘Beatopia’ minder de boze tiener dan op de voorganger en meer een dromerig popmeisje.

Beoordeling:7,1/ 10

‘Beatopia’ is sinds 15 juli uit via Dirty Hit. Op haar komende tournee lijkt Nederland of België niet op het programma te staan, wil je haar zien zul je op z’n minst naar Zwitserland of het Verenigd Koninkrijk moeten afreizen. Bekijk hieronder de nieuwe video voor “Sunny Day” of beluister het hele album via Spotify.