albumreview: Black Honey - A Fistful Of Peaches

De Britse gitaarband Black Honey met frontvrouw Izzy Bee aan het roer, is terug met nieuwe muziek. Van eerdere albums kennen we hen van 'indie hitjes' als "All My Pride" en "Hello Today". Het viertal uit Brighton bracht op 17 maart hun 3e studioalbum 'A Fistful Of Peaches' uit.

Met voorganger 'Written & Directed' uit 2021 (ook half maart, dus precies twee jaar oud) brak de band echt door bij het grote publiek. Het leverde ze naast een eigen tour voorprogramma's op bij Liam Gallagher, Idles en The Vaccines. Het succes kon door de pandemie maar deels geconsumeerd worden daarnaast werd Bee geconfronteerd met monsters uit het verleden. Haar mentale problemen verhinderden het schrijven van nieuwe nummers, maar gaf wel nieuwe inzichten, die we op 'A Fistful Of Peaches' tegenkomen.

Zo is opener "Charlie Bronson" een middelvinger naar vrouwendiscriminatie, het idee dat vrouwen niet kwaad mogen zijn. "Out Of Mind" verwijst tegelijk naar haar eigen dissociatieve ervaringen als naar het ontsnappen aan haar eigen gedachten. het hele album wordt zo een verwerkingtraject overgoten met een Black Honey muzieksausje. Poppy punkrock met zware onderwerpen, het lijkt een trend dat zangeressen het (mentaal) moeilijk hebben en hun zware tijden verwerken middels mild agressieve muziek.

Waar 'Written & Directed' hier het verwijt kreeg leuke singles te hebben aangevuld met wat kleurloze nummers geldt dit eigenlijk ook voor 'A Fistful Of Peaches'. Misschien dat de komende twee jaar materiaal opleveren voor een echt topalbum.

Beoordeling: 7,5/ 10

'A Fistful Of Peaches' is sinds 17 maart verkrijgbaar via Foxtive Records en te streamen op de bekende platforms. De komende maanden speelt de band diverse shows in hun thuisland, concerten over de grens zijn nog niet bekend. Bekijk hieronder de video voor "OK" of beluister het hele album via Spotify.