albumreview: Compact Disk Dummies - The Signal

Het Belgische elektropunk duo Compact Disk Dummies kwam vorige week met hun nieuwe album 'The Signal'. In een mix van stijlen en invloeden, variërend van retrohouse tot funk, tonen Lennert en Janus Coorevits hun veelzijdigheid. Ze spelen met de meningen en verwachtingen van de buitenwereld, terwijl ze ook hun eigen verlangens en twijfels tegen het licht houden. Dit alles zetten ze neer op hun nieuwe plaat.

Veelzijdig moet je zeker zijn om als duo een muzikaal gevarieerd album vol te spelen, al zal computerkennis om diverse instrumenten elektronisch te voorschijn te toveren zeker van pas komen.

En hier en daar wat hulp van anderen zoals drumster/ zangeres Isolde Lasoen, Goldband- producer Wieger Hoogendorp en Jens van der Meij die de produktie voor Froukje doet. Het levert een behoorlijk dansbaar album op met meerdere potentiële festival- en radiohits.

Eerste single "There's No Sex Without You" bewees dat al afgelopen zomer en de rest van 'The Signal' gaat moeiteloos mee. En dat is best knap aangezien ze in de teksten niet altijd in feeststemming zijn. Twijfels, angstaanvallen, ze komen voorbij in "Cut Me Open" en "Like A Turtle On It's Back" zonder dat je stemming meteen keldert. En met "Ballet Dancer" en "The Signal" als volgende nummers krijg je daar ook niet echt de kans voor.

Beoordeling: 7,5/ 10

'The Signal' is sinds 12 april verkrijgbaar via 541/ N.E.W.S. en te streamen op de bekende platforms. Er zijn geen echte video's voor het album, beluister hieronder "Where We Go (Calypso)" via YouTube of het hele album via Spotify. Na de albumpresentatie in hun thuisland afgelopen week kun je ze de hele zomer nog treffen op diverse Nederlandse en Belgische festivals:

27/4 Koningsdag Buiten, Eindhoven
5/5 Bevrijdingsfestival Limburg, Roermond
9/5 Ancienne Belgique, Brussel