albumreview: Caamp - Lavender Days

De Amerikaanse folkrock band Caamp bracht op 24 juni hun derde studioalbum ‘Lavender Days’ uit. Het is de opvolger van ‘By & By’ uit 2019 dat in eigen land hoog scoorde in de albumcharts. ‘Lavender Days’ is door de band zelf geproduceerd met hulp van Beatriz Artola (Fleet Foxes, Adele, Sharon Van Etten) en Brad Cook (Snail Mail, Waxahatchee, Indigo De Souza). Ook zijn er vocale bijdrages van muzikale vrienden, waaronder Nathaniel Rateliff en Waxachathee's Katie Crutchfield terug te horen.

Net als op ‘By & By’ brengt de band een mix van folk, americana en indierock. En waarom veranderen als het bevalt? Met de mix van stijlen is er afwisseling genoeg; zo klinkt “Believe” bijna als een folkrock-samenwerking tussen Conor Oberst & Kings Of Leon, terwijl verderop “Snowshoes” weer meer een kampvuur-singalong is met een prominente rol voor de banjo. Die hoorden we trouwens al eerder behoorlijk op “The Otter”, waardoor dat nummer erg aan Mumford & Sons doet denken.

Ergens vallen die nummers die zo opvallen enigszins uit de toon bij het thema van het album. Volgens zanger en songwriter Taylor Meier zijn lavender days in zijn beleving namelijk ‘die dagen dat er weinig bijzonders gebeurt en die zo verdwijnen in het geheel’. En eigenlijk is dat wel van toepassing op het hele album, want met ‘Lavender Days’ brengt de band wederom een bovengemiddeld leuk album uit.

Beoordeling: 7,5/ 10

‘Lavender Days’ is sinds 24 juni verkrijgbaar via By and By Records/ Mom+ Pop. Wil ja Caamp live zien kun je 13 november in Het Sieraad te Amsterdam terecht. Bekijk hieronder de video voor single “Lavender Girl” of beluister het hele album via Spotify.