albumreview: Beabadoobee - This Is How Tomorrow Moves

Na twee zeer succesvolle albums heeft de Engels- Filipijnse Beatrice Laus, ofwel Beabadoobee, voor album drie de samenwerking gezocht met de legendarische producer Rick Rubin. Het resultaat is 'This Is How Tomorrow Moves'.

Als je deze albumtitel vrij vertaald naar 'dit is de toekomst' geeft het de stappen die Beabadoobee de afgelopen jaren gemaakt heeft mooi weer. Van debuteren met in de eigen slaapkamer opgenomen liedjes via 'Beatopia' naar werken met (en in de studio van-) topproducer Rubin. Het resultaat van twee top 10 albums in haar thuisland, miljoenen volgers (vooral in de zogenaamde Gen-Z hoek) en nog veel meer streams.

Het enige wat mist is een single hit. Buiten haar gastbijdrage aan "Death Bed (Coffee For Your Head)" van Powfu in 2020 is ze in de mainstream singlelijsten nog niet echt doorgedrongen. Gaat dat met singles van 'This Is How Tomorrow Moves' veranderen? Waarschijnlijk niet als je ziet dat "Take A Bite" enkel een Top 40 notering in Nieuw- Zeeland wist te scoren ondanks momenteel 36 miljoen streams.

Het maakt van 'This Is How Tomorrow Moves' zeker geen niet geslaagd album, maar het lijkt er op dat ze het meer van haar trouw streamende fanbase en airplay op iets alternatievere radio moet hebben en een doorbraak naar het mainstreampubliek er (nog) niet van komt. Gelukkig heeft ze fans zat en is 'This Is How Tomorrow Moves' met nummers als "Take A Bite", "California", "Coming Home" en "Beaches" een prima album.

Beoordeling: 7,5/ 10

'This Is How Tomorrow Moves' is sinds 9 augustus verkrijgbaar via Dirty Hit en te streamen op de bekende platforms. Bekijk hieronder de video voor "Beaches" of stream het hele album via Spotify. Op 27 november staat Beabadoobee in Paradiso, Amsterdam en vanwege de grote belangstelling is er op 25 november een extra concert gepland.